Onsdag 14 juni

Hej alla!
Idag ska du studera hemma. Du ska träna hörförståelse och grammatik. Du gör uppgifterna när du vill under dagen. Du behöver inte skicka något till mig idag. Idag ska du:

* lyssna på en SFI-podd
* lära dig grammatik (futurum; framtid)
* skriva meningar futurum

Lycka till!
Hälsningar Merit


________________________________________________________________________-
SFI Podd – Vad ska du göra i sommar?
Klicka här för att lyssna.
1. lyssna på dialogen två gånger
2. lär dig de nya orden
3. lyssna sedan aktivt igen

Här kan du ladda ner hela dialogen sedan, så att du kan lära dig ord nya ord och även läsa hela dialogen:



Svara på frågor till dialogen:
Är de rätt eller fel?

  1. Andris tar semester om fem dagar.
  2. Carina kommer att jobba i sommar.
  3. Andris kommer att flyga till Lettland.
  4. Han bokade resan i sista minuten.
  5. Om man bokar tidigt kostar flygbiljetten till Lettland nästan ett tusen
    kronor.
  6. Carina kommer att åka till Italien i jul.
  7. Hennes man jobbar som taxichaufför.
  8. Andris dotter har fått en liten syster.
  9. Andris kommer att vara i Lettland i fyra veckor.
  10. Carina och Andris tycker att Stockholm är fint på sommaren.
  11. Carina tycker att det är dyrt att göra saker i Stockholm på
    sommaren.


Grammatik – futurum
Läs informationen, titta på filmen och skriv sedan några meningar i futurum.

För att berätta om det som händer i framtiden använder vi futurum. I svenskan kan man uttrycka futurum på olika sätt. Här är tre vanliga sätt:

  • ska + infinitiv
  • kommer att + infinitiv
  • presens + framtidsord

PRESENS + FRAMTIDSORD
Ett vanligt sätt att uttrycka futurum är att använda presens + framtidsord (t.ex. imorgon, ikväll, nästa vecka, om två år osv.). Exempel:

  • Jag går på bio imorgon.
  • Vi ringer dig ikväll.
  • De åker till Stockholm nästa vecka.
  • Jag är klar med min utbildning om två år.

SKA + INFINITIV
Ska + infinitiv används när man bestämmer att göra något (någons vilja påverkar vad som händer och han/hon bestämmer). Exempel:

  • Jag ska gå på bio (imorgon).
  • Vi ska ringa dig (ikväll).
  • De ska åka till Stockholm (nästa vecka).
  • Jag ska vara klar med min utbildning (om två år).

KOMMER ATT + INFINITIV
Ett annat sätt att uttrycka futurum är att använda kommer att + infinitiv. I detta fall handlar det ofta om prognoser eller förutsägelser om framtiden. Denna form används alltså när man talar om händelser som man inte kan planera eller bestämma över (jag bestämmer inte, men det händer ganska säkert – det är bara så). Exempel:

  • Det kommer att regna imorgon.
  • Det kommer att snöa i vinter.
  • Det kommer att bli svårt att klara denna kurs.
  • I framtiden kommer robotar att köra bil.
  • Jag kommer att sakna att spela fotboll.

* Träna på att skriva olika meningar i futurum om vad du själv ska göra i sommar.



Lämna en kommentar